'Beleid met een voet op het gas en de ander op de rem' SWP Talks #43

De veranderende huisvestingsstrategie en de rol als publieke organisatie staan centraal tijdens deze SWP Talks. Aan tafel zitten Willem van der Kolk en Dick Toornstra, managers huisvesting bij de gemeente Amsterdam en Groningen respectievelijk.

Begrotingen

Willem van der Kolk beschrijft de lastige situatie van de gemeente als organisatie: "Er zijn natuurlijk veel kanten aan de gemeente als organisatie. Er zijn veel meer soorten werk die we moeten huisvesten. Je hebt openbare ruimte, de GGD, het democratisch proces, het bestuur en nog veel meer. Dat zorgt voor heel veel verschillende behoeftes binnen een organisatie." Dit zorgt dat gemeentes veel moeten schakelen zonder dat er duidelijk is hoe de toekomst er uit gaat zien. Hier zien we ook direct het probleem van zo'n grote organisatie volgens Willem. "Je ziet natuurlijk de vraag naar bijvoorbeeld belcellen. Je kan dan niet zomaar 'ja' zeggen, want als je dat gaat aanschaffen heb je het direct over een mega-investering, en is dat dan wel hoe de toekomst er uit ziet? Of zijn ze snel weer irrelevant?" Tegelijkertijd is er een andere uitdaging zegt Willem, "De gemeentelijke begrotingen staan natuurlijk onder druk, dit zorgt er voor dat je eigenlijk beleid aan het voeren bent met een voet op het gas en een voet op de rem."

Ook bij de gemeente Groningen spelen deze vraagstukken natuurlijk. Dick observeert dat naast thuiswerken ook wel een vraag is om op kantoor te werken. "We zien vooral teams met veel jongere medewerkers vaak op kantoor werken. Dit helpt bij projectmatig werken en creatief bezig zijn. Maar de oude garde lijkt wat terughoudender, terwijl je ook die competenties er graag bij wil betrekken."

Leegstand

Ook in de commerciële wereld zien we een grote vraag over leegstand, dit is bij de gemeente niet anders volgens Willem. "Wij zien natuurlijk ook grote leegstand, als dan de huur verlengt moet worden is je eerste reactie natuurlijk 'nee'. Maar dat is heel ingewikkeld, want dan moet je mensen verhuizen naar een omgeving die nog niet klaar is voor een nieuwe manier van werken."

"We sturen veel meer op bezettingsgraden en sensoren," Geeft Dick aan "pas als je de juiste gegevens hebt, kun je hier met de directie beleid over voeren." Dit is iets wat ook op het SWP Congres besproken is, de overheid investeert namelijk groots in een strategie voor Smart Buildings. Dit is een belangrijk onderwerp, ook in Amsterdam, zegt Willem. "We willen minder met een flexfactor werken, maar de afgelopen twee jaar merkte ik wel dat het 'gereedschap' dat je hebt niet meer past bij de situatie die er ligt."

Luister het volledige gesprek in deze SWP Talks. Luister hieronder de hele aflevering of luister op Spotify!