Lef en keuzes maken brengt circulaire inkoop verder

Circulaire inkoop staat nog in de kinderschoenen. Dat constateren de deelnemers aan de City Table Circulaire Inkoop van GemeenteHuisvesting die in Haarlem werd gehouden.

Om stappen te maken zijn er volgens de deelnemers verschillende zaken nodig zoals een proactievere inkoop, een samenwerking tussen inkoop en opdrachtgever, schaalgrootte en pilots. Nog belangrijker is echter lef tonen en keuzes durven maken.

Circulair inkopen

De eerste stelling die moderator Wim Kooyman de deelnemers voorlegt is: Circulair inkopen is geen inkoopbeleid, maar organisatiebeleid. Het gaat om het gehele proces van opdrachtgeverschap, waarbij niet alleen de inkoopafdeling verantwoordelijk is. Willem van der Kolk knikt instemmend. “Het gaat om de organisatie. De afdeling inkoop helpt om circulair inkopen voor elkaar te krijgen, maar vormt alleen een onderdeel. Het zou wonderlijk zijn als inkoop daarbij een leidende rol zou hebben. Dan bepalen ze namelijk een eigen koers, terwijl inkoop juist altijd de afgeleide van de koers van de organisatie is.” Willem Coolen: “Wij krijgen dat verwijt van een eigen koers inderdaad, maar dat komt ook omdat ik als inkoper er vaak tegenaan loop dat een contractmanager zijn rol niet pakt.”

Benieuwd naar alle stellingen? Lees het hele verslag hier.

Deelnemers
• Anja de Bruijn, afdelingsmanager facilitaire zaken bij de gemeente Haarlem.
• Willem Coolen, inkoopadviseur bij de gemeente Eindhoven.
• Eva Dekker, beleidsmedewerker huisvesting bij de gemeente Amsterdam.
• Edwin Klaassen, clustermanager facility management bij de gemeente Haarlemmermeer.
• Willem van der Kolk, afdelingsmanager huisvesting facilitair bureau bij de gemeente Amsterdam.
• Wim Kooyman, directeur Smart WorkPlace.
• Michelle van Rooijen-Goedendorp, senior adviseur circulair inkopen bij PHI Factory.
• Dick Toornstra, manager huisvesting bij de gemeente Groningen.
• Rudie de Vries, beleidsmedewerker duurzaamheid bij de gemeente Haarlem.
• Roos Vroegh, young professional huisvesting bij de gemeente Groningen.

Bekijk de foto's van deze City Table.