Van gemeentelijk kantoor naar schoolgebouw

Het transformeren van een voormalig gemeentelijk kantoorpand tot een schoolgebouw is geen alledaags scenario. Toch was dat precies het traject dat Het Stedelijk in Enschede heeft doorlopen.

Om deze klus te klaren werd via een aanbesteding de losse inrichting, ofwel het meubilair, uitgezet. Deze werd gegund aan Bureau vandervorm, mede vanwege de ruime ervaring met het inrichten van scholen. Bart Teuling, stafmedewerker huisvesting en facilitair beheer bij Het Stedelijk, kijkt positief terug op de samenwerking.

Vraag en aanbod komen samen

“Op basis van het voortraject konden we de zoektocht met Bureau vandervorm duidelijk afkaderen”, steekt Bart van wal. “Voor Het Stedelijk was een goede prijs-kwaliteitverhouding van het meubilair een belangrijke factor. En robuustheid; we wilden geen standaard leerlingensetjes. Er is uitvoerig besproken wat wenselijke meubels zijn qua kwaliteitseisen, sfeer en representativiteit. Vanwege de natuurlijke uitstraling gaven we de voorkeur aan veel houtgebruik.”

Snelle levering

Bureau vandervorm wist: voor de opening van het schooljaar moet alles klaar zijn. “Dat is gelukt”, stelt Bart. Om zo min mogelijk hinder te ondervinden, is het gros van de werkzaamheden uitgevoerd tijdens de vakantiesluiting. Enkele uitzonderingen daargelaten heeft Bureau vandervorm overwegend leveranciers ingeschakeld met productielocaties in Nederland. Een bewuste keuze vanwege de kortere logistieke schakels en de snelle leveringsmogelijkheden. Tot de meubelleveranciers behoorden onder meer De Vorm, Hay en Donkersloot.

Naleverbaarheid belangrijke wens

Belangrijk in het selectieproces was dat het meubilair over een langere periode naleverbaar is, aldus Bart. “Je zet een concept neer in een school en weet dat je op enig moment meubilair moet vervangen. Je wilt zoveel mogelijk voorkomen dat je na verloop van tijd van leveranciers te horen krijgt dat het niet meer leverbaar is. Die zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar door qua design en kleurstelling bewust te kiezen voor gangbare meubeluitvoeringen vergroten we die kans wel aanzienlijk. Daarin is het advies van Bureau vandervormleidend geweest.”

Benieuwd naar het hele transformatieproces? Lees hier verder.