Gemeentehuis Venray: contrast versus compromis

Dit jaar werd de renovatie van het monumentale gemeentehuis in Venray, sinds de jaren zeventig gehuisvest in een voormalig klooster in het midden van het centrum, afgerond. Daarbij werd gekozen voor een dubbele strategie.

Enerzijds zijn waar mogelijk de historisch waardevolle onderdelen herontdekt, gerestaureerd, geaccentueerd en soms zelf terug gerestaureerd. Anderzijds zijn bewust nieuwe ingrepen gedaan om licht, helderheid, overzicht en transparantie in het gebouw en in de werkomgeving in te brengen. Deze ingrepen waren nodig om het gebouw te laten functioneren voor een moderne gemeentelijke organisatie. Architectenbureau Common Affairs is daarbij niet op zoek gegaan naar het compromis, maar naar het contrast. Het gebouw met haar werkomgeving verenigt nu twee van haar essentiële karakters en geschiedenissen: het oorspronkelijke beeld als klooster en het moderne eigentijdse beeld als gemeentehuis.

Werken

Bij het vernieuwde gebouw past ook een vernieuwde manier van werken. Op basis van het hybride werken zijn nieuwe kantoorconcepten ontwikkeld waarbij integraliteit, samenwerken en ontmoeten centraal staan. Om tot een helder en overzichtelijk gebouw te komen, is er op de begane grond een centrale ‘backbone’ gemaakt waaraan alle publieksfuncties bevinden. De structuur van gangen en kamertjes is vervangen door open flexibele werkgebieden met meerdere soorten werkplekken: van standaard werkplekken in een semi-open landschap tot concentratiewerkplekken, teamwerkplekken en informele overlegplekken.

Multifunctionele kapel

Herkenbaar blijft de voormalige kapel. Het oorspronkelijke beeld van de kapel is waar mogelijk hersteld: de Kruiswegstaties zijn achter de betimmeringen vandaan gehaald en hersteld, de oude glas-in-lood-ramen, jarenlang opgeslagen in kratten, zijn hersteld en herplaatst en replica’s van de oorspronkelijke kroonluchters en wandlampen geven de ruimte een authentieke uitstraling. Door de stenen kopwand van de kapel volledig te vervangen door een glazen wand, opent de ruimte zich fysiek naar de rest van de gemeentehuis. De voormalige kapel is multifunctioneel en opnieuw de centrale ontmoetingsplek in het gebouw: als raadszaal, als restaurant/café en als burgerzaal.

Architect: Common Affairs