Vervangende nieuwbouw voor Gemeentehuis Heerenveen

De gemeente Heerenveen overwoog de bouw van een nieuw gemeentehuis. Maar hoe verantwoord je zo’n investering in financieel krappe tijden waarin ook vele andere uitdagingen op de agenda staan?

Als nieuwbouw al mogelijk is, waar moet dat dan komen? Of is grootschalige renovatie misschien een betere en voordeligere optie? SWP partner TwynstraGudde heeft procesregie gevoerd en de input geleverd om tot een besluit te komen. De gemeenteraad heeft de knoop doorgehakt en, mede door de inbreng van TwynstraGudde, besloten tot vervangende nieuwbouw.

Meerjarige ondersteuning

TwynstraGudde heeft de gemeente tijdens dit meerjarig traject ondersteund bij een zeer intensief proces van verdieping, onderzoek en duiding. De overkoepelende vraag luidde: leidt ons door het proces richting de meest toekomstbestendige keuze, waarbij betaalbaarheid, functionaliteit, draagvlak, veiligheid en duurzaamheid uitgangspunten zijn.

Toekomstbestendige keuze

Het doel van dit intensieve traject was om zoveel mogelijk perspectieven te beschouwen en een uitlegbare afweging richting een acceptabel plan te presenteren. TwynstraGudde heeft scenario’s bestudeerd en per scenario de maatschappelijke impact en haalbaarheid geschetst. Een huisvestingsvisie is opgesteld en programma’s van eisen zijn ontwikkeld in een periode waarin voor iedereen nog onduidelijk was wat het post-corona hybride werken aan kantoorbehoeften oplevert richting de toekomst. Financiële vergelijkingen gaven vervolgens richting aan een raadsbesluit over de meest toekomstbestendige keuze. Het hele traject duurde drie jaar. De raad heeft een definitieve keuze gemaakt voor vervangende nieuwbouw op de huidige plek mét behoud en renovatie van het monumentale Crackstate.

"De toegevoegde waarde van TwynstraGudde was de brede blik en integrale benadering van ons complexe vraagstuk. Mooi om te zien dat ze sterk zijn in zowel financiën, conceptontwikkeling, creëren van draagvlak, projectbeheersing én politiek-bestuurlijke sensitiviteit bezitten. Ze lijken net zo makkelijk een ingewikkelde berekening te maken als dat jullie de gemeenteraad in een elevator pitch kunnen voorschotelen wat de kern van de opgave is en waarom deze opgave voor hen relevant is. Dat is handig in een organisatie als de onze." - Jan Westrik, programmamanager gebiedsontwikkeling gemeente Heerenveen.

Lees het volledige bericht hier.