Herhuisvesting nieuwe gemeente Maashorst

Sinds 1 januari 2022 zijn de gemeenten Uden en Landerd gefuseerd tot de nieuwe gemeente Maashorst. Voor de huisvesting van de gemeente voerde HEVO een scenariostudie uit. Dit resulteerde in een verbouwing van het huidige gemeentehuis en de gemeentewerf in Uden.

Herhuisvesting en activiteitgericht werken

Door gemeentelijke herindelingen is het aantal gemeenten in Nederland fors afgenomen. Herindelingen zorgen voor verhoging van de efficiency van het lokale bestuur en besparing van kosten. Zo ook bij Gemeente Maashorst waar de complete toekomstige organisatie -frontoffice, backoffice, bestuur en gemeenteraad- binnen de beschikbare vierkante meters van het huidige gemeentehuis in Uden wordt gehuisvest. Dit is mede mogelijk door de introductie van activiteitgericht werken.

Kim Vermeulen van HEVO: “Medewerkers kiezen hierbij de werkplek die past bij de activiteit die ze uitvoeren. Zo ontstaat een variatie aan werkplekken van ontmoetingsruimtes tot werkplekken voor geconcentreerd werken. Daarnaast wordt de thuiswerkplek gefaciliteerd waardoor mensen ook vanuit huis prettig kunnen werken. Door de introductie van tijd en plaats onafhankelijk werken is er voldoende ruimte aan werkplekken binnen het bestaande gemeentehuis.”

Herhuisvesting nieuwe gemeente Maashorst

Artist impression publieksplein op begane grond van toekomstige gemeentehuisvesting Maashorst. Credit: Thomas Architecten.

Brede voordelen

Activiteitgericht werken biedt vele voordelen. Waar organisaties in het verleden vaak bleven steken bij efficiency-redenen als het verminderen van het aantal vierkante meters kantoorruimte, het verminderen van reistijd en reductie van CO2-uitstoot, leert de ervaring dat die voordelen veel breder zijn.

•             Aantrekkelijk werkgeverschap

•             Stimuleren ondernemerschap bij werknemers

•             Betere werk-privébalans

•             Binden en boeien werknemers

(Samen)werken en ontmoeten

Bij de nieuwe gemeentehuisvesting Maashorst krijgen het werkplekconcept en de functionele inrichting van de verschillende diensten veel aandacht. Op de begane grond wordt een extra aanbouw gerealiseerd om een nieuwe raadzaal te huisvesten met voldoende ruimte voor raadsleden en bezoekers. De oude raadzaal wordt verbouwd naar een werkcafé. De totale verbouwing betreft ongeveer 10.000 m² bvo, waarvan 300 m² bvo voor de nieuwe raadzaal. De nieuwe situatie gaat ruimte bieden aan circa 450 werkplekken. Ontmoeting en samenwerking staan daarbij hoog in het vaandel. Zowel voor een gastvrije ontvangst van inwoners, andere bezoekers als voor de ambtenaren onderling.

Verduurzamen

HEVO heeft onderzoek verricht naar de mogelijkheden om de huisvesting te verduurzamen. Zo voldoet het gemeentehuis na de aanpassingen aan de wettelijke duurzaamheidsdoelstellingen. Na de verbouwing heeft het gebouw energielabel A en tijdens de verbouwing is er aandacht besteed aan hergebruik van materialen. Om een gezond binnenklimaat te realiseren zijn installaties vernieuwd en aangepast. Tevens zijn moderne ICT-voorzieningen opgenomen om een functionele en veilige omgeving te creëren.

Afronding

De verbouwing van het gemeentehuis wordt gefaseerd uitgevoerd. De eerste fase bestaat uit het aanpassen van drie werkverdiepingen en is naar verwachting medio april 2022 gereed. De Begane grond met raadzaal, werkcafé en publieksplein is eind juli gereed. De tweede fase met vergadercentrum en drie werkverdiepingen is eind september gereed. De complete verbouwing is eind december gereed.

Herhuisvesting nieuwe gemeente Maashorst

Artist impression raadzaal op begane grond van toekomstige gemeentehuisvesting Maashorst. Credit: Thomas Architecten.

De gemeentewerf van de nieuwe gemeente Maashorst is ook verbouwd om geschikt te zijn voor een grotere gemeente en is inmiddels opgeleverd.

Bron: www.hevo.nl februari 2022.

Openingsafbeelding: Artist impression werkcafé op begane grond van toekomsige gemeentehuisvesting Maashorst. Credit: Thomas Architecten.