De trechter omdraaien

Moet hybride werken bij  gemeenten van bovenaf worden opgelegd of moet de trechter worden omgedraaid? Dat was een van de kwesties tijdens de Round Table over de inrichting van het hybride werken in januari 2022.

De Round Table van januari 2022 was een vervolg op een Round Table over hetzelfde onderwerp in juni 2021. Bij deze tweede Round Table trad Simone Leenders (zie foto) op als gespreksleider. Ze trapte af met een terugblik op de eerste Round Table. “Daar draaide het met name om de ‘waarom’-vraag en om het delen van de belevingen tot aan dat moment. Dat gebeurde aan de hand van twee thema’s: de impact van thuiswerken en de nieuwe kansen en uitdagingen voor gemeentelijke huisvesting post-corona. In deze tweede Round Table willen we vooral de praktijk opzoeken aan de hand van twee ‘hoe’-vragen. Ten eerste: hoe kunnen medewerkers optimaal functioneren? Hier draait het onder meer om sociale behoeften en mentale weerbaarheid. De tweede vraag is: hoe kan de toekomstige werkomgeving het beste worden ontworpen? We hebben het hier onder meer over transformatie en design.”

Leenders benadrukte dat huisvesting in deze Round Tables niet plat wordt geslagen tot een discussie over vierkante meters en inrichting. “We willen het vooral holistisch zien en daarom gaan discussiëren over hoe we om moeten gaan met de organisatie, de cultuur, de waarden en de normen. We merken namelijk al twee jaar dat het thema hybride werken niet alleen draait om de praktische invulling maar ook – en misschien wel veel meer – om de mens en de ziel van de organisatie. Want die is onderhevig aan verandering. We zien de ontwikkeling dat er spontaan verandergolven ontstaan zonder dat we ze hoeven te sturen. Dat leidt wel tot een nieuwe uitdaging, namelijk hoe speel je daar goed op in met de bedrijfsvoering én houd je die veranderingen levend en tegelijkertijd beheersbaar?”

Deelnemers Round Table

Jan-Willem de Wit, Teammanager Facilitair bij de gemeente Hilversum.

Geert Bosgra, Senior Adviseur Huisvesting bij de gemeente Groningen.

Martin Fleer, Clustermanager Huisvesting bij de gemeente Utrecht.

Luuk Wesseling, Strateeg Facilities en Huisvesting en Programmamanager Werken 3.0 bij de gemeente Utrecht.

Frederik van Steenbergen, Adviseur en Partner bij YNNO.

Susanne Colenberg, promovenda Human-centered design bij de TU Delft.

Simone Leenders, zelfstandig organisatie- en huisvestingsadviseur

Click hier voor het complete verslag van het tweede deel van de Round Table over de inrichting van het hybride werken bij gemeenten. Het eerste deel werd al eerder in twee afleveringen gepubliceerd: click hier voor aflevering 1 en hier voor aflevering 2.