Helmond krijgt nieuw ‘superstadhuis’ waarin ontmoeting centraal staat

De gemeente Helmond en architectenbureau Kraaijvanger hebben onlangs het ontwerp gepresenteerd voor een nieuw stadhuis. Het Huis voor de Stad moet in 2023 worden opgeleverd.

De buitenkant kenmerkt zich door grote raampartijen, binnen wordt de aandacht getrokken door een houten ‘traplandschap’. In het nieuwe ‘superstadhuis’ moet volgens architect David Hess ‘ontmoeting’ centraal komen te staan. Het gebouw zal daarom vier verschillende ingangen krijgen en publieke ruimtes op meerdere etages. Verder worden in het nieuwe gebouw alle werk- en servicelocaties van de gemeente samengevoegd. Dat betekent dat drie andere locaties kunnen worden afgestoten. Helmond gaat wel fors in het aantal vierkante meters achteruit: de totale oppervlakte bedraagt straks twaalfduizend, in plaats van de huidige twintigduizend vierkante meter. Ambtenaren moeten meer vanuit huis en op locatie gaan werken, zo is de gedachte achter die inkrimping. Mocht er alsnog ruimtegebrek ontstaan, dan kan er relatief eenvoudig een extra verdieping worden gebouwd.

Volgens de verantwoordelijke wethouder Harrie van Dijk moet het nieuwe stadhuis echt een huis voor de hele stad worden. “Het gaat in Helmond vaak over de afstand tussen bestuur en de inwoners. Door alles op een plek samen te brengen, verklein je die afstand”, aldus Van Dijk. De gemeente hoopt dat ook lokale verenigingen gebruik gaan maken van vergaderruimtes, dat mensen koffie komen drinken en dat er exposities kunnen worden georganiseerd in het Huis voor de Stad. Mede daarom is er in de afgelopen twee jaar sprake geweest van een intensief inspraaktraject.

De gemeente Helmond wil lokale bedrijven en ondernemers graag mee laten bouwen aan het nieuwe Huis voor de Stad, al is zij daarbij uiteraard wel gebonden aan regelgeving. De gemeente licht binnenkort toe hoe de aanbestedingsprocedure eruit komt te zien.

[Bron: ED]
[Foto's: Plotvis / Kraaijvanger Architects]