Gemeente Den Haag zet volgende stap naar duurzaam opdrachtgeven en inkopen

Wanneer je als gemeente bijna 1 miljard euro inkopen doet, is het maatschappelijke aspect van groot belang. Daarom zet gemeente Den Haag een volgende stap naar duurzaam inkopen.

“We hebben al grote stappen gezet, maar we moeten meer. We willen onze inkoopopdrachten nog meer inzetten voor een duurzame, inclusieve en sociale stad. Die uitdaging gaan we aan. Met het Actieplan MVOI geeft de gemeente richting aan de verduurzaming van onze stad. De manier van opdrachtgeven en inkopen vormt hierbij een belangrijke voorbeeldfunctie”, aldus wethouder Arjen Kapteijns (Energietransitie, Mobiliteit en Grondstoffen).

Actieplan

De gemeente Den Haag koopt jaarlijks voor bijna 1 miljard euro in bij ondernemingen en organisaties. Daarom let de gemeente bij alles wat zij koopt of aanbesteedt niet alleen op de prijs-kwaliteitverhouding, maar ook hoe dit bijdraagt aan belangrijke maatschappelijke opgaven waar de stad voor staat. Zoals minder vervuiling, schone lucht, vergroening, betaalbare en duurzame energie, meer werkgelegenheid, diversiteit op de werkvloer en betere arbeidsomstandigheden. Dat staat in het Actieplan Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) wat leidend gaat zijn voor alle gemeentelijke inkoopopdrachten.

Maatschappelijk verantwoord opdrachtgeverschap

Maatschappelijk verantwoord inkopen is niet nieuw. Het Actieplan MVOI is de opvolger van het MVI 2018 (geactualiseerd in 2020). De ‘O’ van ‘opdrachtgeven’ is hieraan toegevoegd omdat dit vooraf gaat aan het inkopen. Met het beleid voor maatschappelijk verantwoord inkopen heeft de gemeente al veel bereikt, maar er is meer mogelijk. In het actieplan ligt de nadruk op drie belangrijke punten. Ten eerste wil de gemeente de maatschappelijke doelen niet pas meenemen bij het aanbesteden, maar al eerder, namelijk bij het bepalen van de opdracht. Daarnaast wordt er steviger gestuurd op het behalen van de doelen en het toepassen van de criteria. Verder gaat de gemeente de inspanningen en effecten beter volgen. Deze aanpak biedt de kans om de gevolgen van het inkoopbeleid te vergroten en zo bij te dragen aan een duurzamere en verantwoorde samenleving.

Belangrijke stappen

Den Haag heeft de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet. Zo is de interieurbeplanting van 27 kantoorpanden van de gemeente circulair, wat betekent dat er zo min mogelijk nieuw wordt gekocht of weggegooid. Kapotte spullen worden gerepareerd. Dat geldt ook voor kantoormeubilair. Natuursteen, dat op pleinen, bruggen, boulevards en kademuren in de stad te vinden is, wordt ingekocht met aandacht voor de arbeidsomstandigheden van de mensen die betrokken zijn bij het winnen of verwerken ervan. Onlangs is het contract voor glas- en gevelreiniging van 80 gemeentelijke kantoorpanden vernieuwd, waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk- of een stageplek worden geholpen. Het gemeentelijke jaren zestig pand aan de Fruitweg is gerenoveerd en zal binnenkort volledig energieneutraal zijn, dankzij windturbines op het dak, driedubbel glas en het behoud van historische elementen.

Benieuwd naar het hele actieplan maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen? Lees hier het volledige bestand.